Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.
Více informacíMinisterstvo dopravy poptává rychlíky pro Liberecký kraj a okolí
- 03. 02. 2025 13:05
- Doprava
Ministerstvo dopravy v lednu 2025 zveřejnilo dlouho očekávanou informaci o zahájení nabídkového řízení na soubor rychlíkových linek (nazvaný „MiniDEAL“), které zasahují do Libereckého kraje. Jedná se o provoz rychlíků obsluhujících území Čech severně od Prahy v období mezi lety 2029 - 2044. Součástí je dodávka desítek nových rychlíkových souprav s životností minimálně 30 let.
Vzhledem k délce uvažovaného období záměr počítá i s postupnou modernizací tratí, zaváděním nízkoemisních pohonů, zlepšováním nabídky pro cestující včetně úprav jízdních řádů tak, aby bylo stále zajištěno vzájemné provázání dálkové a regionální vlakové, ale i autobusové dopravy.
Co vlastně má zakázka našemu kraji přinést? Jaké změny v jízdních řádech se v této souvislosti připravují?
Odpovědi na tyto otázky lze najít v Plánu dopravní obslužnosti území Libereckého kraje (souhrnně zejména v jeho přílohách P4-02-03, P4-02-05, P7-01-01 a P7-01-01a), ale pro lepší přehlednost vám přinášíme základní informace k tématu zpracované také formou reakcí na často kladené dotazy (FAQ).
Co je hlavním cílem nabídkového řízení MiniDEAL?
Jedná se o smluvní zajištění provozu rychlíkových linek:
- R14A (Pardubice – Liberec),
- R14B (Liberec – Ústí nad Labem),
- R21 (Praha – Tanvald),
- R22 (Kolín – Rumburk).
- Dále je součástí linka R24 (Praha – Mladá Boleslav – Rumburk), která od prosince 2031 nahradí stávající linku L4 (Mladá Boleslav – Rumburk) a vytvoří tak přímé železniční spojení Prahy s Českolipskem a Šluknovským výběžkem.
- Smlouva obsahuje též opci pro novou linku R29 (Kolín – Liberec), jejíž zavedení je podmíněno zlepšením železniční infrastruktury.
Současně je cílem zvýšení kvality železniční dopravy zejména nasazením nových moderních vozidel, která především na trati Liberec – Jaroměř spolu s dokončenou modernizací dráhy umožní také významné časové zkrácení cest.
Připravuje Ministerstvo dopravy zakázku ve spolupráci s kraji?
Ano, změny linkového vedení (linka R24) i časových poloh jsou výsledkem společné přípravy a současně kraje návazně na změny rychlíkových linek připravují úpravy v regionální vlakové i autobusové dopravě.
Jaké změny jízdního řádu se připravují a co mají, zejména cestujícím z Libereckého kraje, přinést?
Zde v příloze je pro přehlednost popis změn zpracován po jednotlivých linkách nebo logických celcích se zacílením na Liberecký kraj.
Je rozsah dopravy finální?
Modelové jízdní řády slouží pro vypracování výchozího finančního modelu, resp. soutěžní nabídky dopravců. Smlouva však obsahuje flexibilitu a možnost část výkonů neobjednat, nebo naopak doobjednat.
Je vhodné připomenout, že již dnes část rychlíkových spojů objednávají a financují kraje (v úsecích Nový Bor – Rumburk, či Turnov – Tanvald). S touto finanční spoluprací počítá i MiniDEAL a bude využita nad současný rámec pro linku R24, případně pro okrajové spoje všech výše uvedených linek.
Budou rychlíky součástí IDS včetně regionálních tarifů IDOL, PID, IREDO a DÚK?
Ano. Ve spolupráci Ministerstva dopravy a krajů (organizátorů IDS) vznikla pravidla pro dopravce, kteří budou muset integrovat rychlíky do IDS za předem stanovených podmínek. Protože Ministerstvo dopravy typově zvolilo smlouvy s rizikem výnosů na straně dopravce, musí pravidla současně obsahovat mechanismus garance výnosů dopravci pro případ, kdy by některé z IDS neupravovalo svůj tarif v souladu s inflací.
Ve všech vlacích bude také platit celostátní systém jednotného tarifu OneTicket.
Bude spojení Liberce s Hradcem Králové přes Starou Paku dlouhodobě konkurenceschopné? Proč rychlíky nevyužijí kratší trasu přes Jičín?
S postupnou modernizací železnice mezi Prahou a Libercem se počítá s převáděním dálkových relací z Liberce do Hradce Králové, Pardubic i na Moravu na rychlejší trasu přes Mladou Boleslav a Nymburk. Význam trati přes Semily a Dvůr Králové nad Labem zůstane hlavně v relativně rychlé základní obsluze celého Podkrkonoší, neboť v okolí zdejších železnic zatím chybí kvalitnější silniční síť. Změna mj. přinese výrazné zrychlení spojení Liberecka s oblastí východních Krkonoš vytvořením návazností rychlíků linky R14A Liberec – Pardubice na spěšné vlaky linky V41 Kolín – Trutnov ve Staré Pace.
Právě větší počet významnějších sídel bez kvalitního silničního napojení odpovídá na otázku, proč je pro provoz linky R14A mezi Libercem a Hradcem Králové dlouhodobě upřednostňována trať přes Starou Paku před kratší dráhou přes Jičín, která je ovšem v souběhu postupně modernizované a pro vlaky konkurující silnice I/35.
Celá tisková zpráva (včetně detailního popisu linek) ke stažení zde.
TEXT TISKOVÉ ZPRÁVY: KORID LK
Další aktuality
Rekonstrukce úseku železnice na polském území i společné projekty v příhraničí. To byla témata prvního jednání hejtmana a maršálka
- 10. 01. 2025
- Doprava
- Zastupitelstvo