Liberecký kraj bojuje o ministerské dotace na nové vlaky
- 16. 11. 2016 11:55
- Doprava
Liberecký kraj usiluje o další zlepšení železniční dopravy. Od prosince 2019 chce nasadit moderní nízkopodlažní soupravy také na rychlíky a osobní vlaky, kde dosud jezdí motorové vozy z poloviny 90. let 20. století. Konkrétně se jedná o spojení z Liberce směrem na Turnov, Semily, Pardubice a také přes Českou Lípu do Děčína, resp. Ústí nad Labem. Vlaky chce pořídit z ministerského programu, který má ale změněná pravidla a kraji hrozí, že na dotaci nedosáhne. Uplatil proto řadu zásadních připomínek.
„Nasazení moderních vlaků a pravidelný jízdní řád na Frýdlantsku, Tanvaldsku a Hrádecku se odrazilo pozitivně. V některých případech se počet cestujících zvýšil o téměř polovinu v porovnání s původním stavem. Navíc tratě na základě našeho vyjednání procházejí postupnými opravami. Další nově vyrobená vozidla chceme získat s využitím evropských prostředků z ministerského Operačního programu doprava 2014 – 2020," vysvětluje záměry Libereckého kraje hejtman Martin Půta.
Právě dostupnost dotací na železniční vozidla nejen pro Liberecký kraj může být aktuálně ohrožena. Ministerstvo poslalo krajům k připomínkám návrh materiálu pro vládu, který poskytnutí evropských dotací na nákup vlaků dále zpřesňuje. „V materiálu jsou ale měněny dříve avizované programové podmínky, které všechny vlakové linky našeho regionu z dotací prakticky vylučují,“ říká hejtman. Vládní materiál mj. nově navrhuje dotace pro vozidla v elektrické trakci, pořízená do majetku státu a provozovaná na modernizované infrastruktuře. „Bohužel u nás zatím ministerstvo dopravy žádnou trať neelektrizovalo a ani to v blízkém čase neplánuje,“ dodává hejtman. „K ministerskému materiálu máme proto zásadní připomínky, které jsme včera odeslali na ministerstvo, o celé věci budeme dále jednat,“ říká hejtman.
Současná situace uvádí Liberecký kraj do obtížné situace. V roce 2019 končí některým krajům i ministerstvu smlouvy se stávajícími dopravci. Nové kontrakty na provoz vlaků plánuje Liberecký kraj uzavírat převážně na základě otevřeného zadávacího řízení už v příštím roce. „V zadávací dokumentaci musíme stanovit přesné podmínky pro uchazeče, včetně způsobu pořízení vozidel a jejich financování. To, že ministerský Operační program doprava 2014 - 2020 pro dotace na vozidla nemá dosud schváleny a zveřejněny své programové dokumenty, naší situaci komplikuje," komentuje situaci Pavel Blažek, jednatel krajské společnosti KORID LK, spol. s r. o., která má přípravu nových smluv s dopravci na starosti. „Vzhledem k nutnosti uzavřít nové dopravní smlouvy k prosinci 2019 a s ohledem na procesy zadávání veřejných zakázek pro výběr dodavatelů dopravních služeb i vozidel, a s ohledem na výrobní kapacity výrobců není časový průběh dotačního programu na vozidla rozhodně optimální," dodává Blažek.
Liberecký kraj dlouhodobě řeší, aby stát zlepšil železniční infrastrukturu na úroveň evropského standardu. Za situaci je odpovědné právě Ministerstvo dopravy ČR, které přesto špatný stav tratí používá jako argument, proč neobjednává mezi Libercem a Prahou žádné dálkové spojení rychlíky nebo expresy. V posledních letech stát investuje do železnic kolem 40 miliard Kč ročně, přitom pro Liberecký kraj je pro příští roky v přípravě jediná významnější akce. Tou je rekonstrukce trati Česká Lípa – Liberec.