Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Kvalita linkové dopravy v Libereckém kraji se zlepšuje. Vyplývá to z analýzy dat i pravidelných kontrol

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 28. 02. 2025 09:51
  • Doprava

Sdílet článek

Pokles neshod až o polovinu zaznamenal v regionální linkové dopravě Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK), který mimo jiných činnosti zajišťuje dohled na dodržováním technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy. Kontrola probíhá pomocí revizorů ve vozidlech (přepravní kontrola, kontrola standardů kvality ve vozidle), pomocí dat z Centrálního dispečinku IDOL (dále jen „CED IDOL“) a pomocí tzv. metody fiktivního zákazníka (mystery shopping).

„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je důležitým aspektem ve vnímání veřejné dopravy cestujícími, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme,“ říká Jan Sviták, náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy. „Dostupná data, která zpracovává KORID LK, ukazují pozitivní trend zlepšování kvality veřejné dopravy v našem kraji. A i když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit.“  Nejdůležitější ukazatele a současně nejvíce dat je k dispozici automaticky přímo z Centrálního dispečinku.

V linkové dopravě za rok 2024 bylo sledováno 775.003 spojů. Z více než 99 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. Z nejzávažnějších neshod bylo evidováno 43 případů (0,005 %), kdy spoj nebyl zcela nebo částečně odjet. Meziročně jde o pokles o dvě třetiny. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 366 případech (0,047 %), což je meziročně pokles těchto případů cca o polovinu (ze 729). Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 483 případech (0,062 %), což je cca o třetinu méně než loni. Dále dispečink sleduje také dodržení bezbariérově přístupného vozidla (úspěšně dodrženo ve více než 99,9 % případů) a nasazení správného typu (velikosti) vozidla (dodrženo ve více než 99 % případů).

Za nedodržení předepsané kvality jsou dopravci pokutováni. „Na základě dat automaticky generovaných z CED IDOL byl v roce 2024 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.031.500 Kč, což je sice pokles o cca 800 tisíc, ale jedná se o doklad zlepšení kvality ze strany dopravců a tento trend nám dělá radost,“ přibližuje Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem totiž pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat a udržovat vysokou kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou,“ dodává Pospíšil.

V konečném výsledku po započtení sankcí udělených v rámci kontrol standardů kvality ve vozidlech udělil resort dopravy Libereckého kraje za rok 2024 sankce v celkové výši 1.389.500,00 Kč v linkové dopravě a v celkové výši 1.842.350,50 Kč v železniční dopravě.

Kontrola kvality probíhá také přímo ve vozidlech. Revizoři se zaměřují nejen kázeň v tarifní oblasti v rámci kontrol cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. „Kvalitativní ukazatele se sice zlepšují, ale v loňském roce jsme byli nuceni naopak vystavit cca dvojnásobek pokut uděleným cestujícím a řidičům za porušení přepravních podmínek v celkové výši 334.500 Kč,“ říká Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL. Koordinátor doporučuje cestujícím s nárokem na slevu si zkontrolovat platnost potvrzení. Zejména to platí pro studenty.

Pokud mají cestující vlastní náměty, postřehy či stížnosti, mohou se samozřejmé také ozvat, a to na Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, je možné kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000. Mimořádnosti z provozu zveřejňuje KORID na svém účtu na Síti X (dříve Twitter).

Přehled sankcí:

Linková doprava (od 1. 1. do 31. 12. 2024)

Dopravce

Celková výše sankce

BusLine LK s.r.o.

559.000 Kč

ČSAD Liberec, a.s.

678.500 Kč

COMPAG CZ s.r.o.

9.500 Kč

ČSAD Česká Lípa a.s.

48.000 Kč

ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.

0 Kč

KAD spol. s r.o.    

25.500 Kč

KAD BUS spol. s r.o.

69.000 Kč

Okresní autobusová doprava Kolín, spol. s r.o.

0 Kč

Zdroj: KÚLK, odbor dopravní obslužnosti

Železniční doprava (od 1. 1. do 31. 12. 2024)

Dopravce

Celková výše sankce

ARRIVA VLAKY s.r.o. 

1.729.164,00 Kč

České dráhy, a.s.

925,00 Kč

Die Länderbahn CZ s.r.o.

112.261,50 Kč

Zdroj: KÚLK, odbor dopravní obslužnosti

Pozn.: Vzhledem k tomu, že ještě neuplynula celá lhůta pro zdůvodnění zjištěného porušení za období říjen–prosinec 2024, nelze vyloučit možnou korekci ve výši vyčíslené sankce.

Tisková zpráva ve spolupráci se společností KORID LK

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky