Kraj a jeho příspěvkové organizace budou při zadávání zakázek postupovat podle nové směrnice
- 21. 09. 2016 12:40
- Majetek a investice
Liberecký kraj a všechny jeho příspěvkové organizace budou při zadávání veřejných zakázek postupovat podle nové směrnice. Účinná je od 1. 10. 2016 a reaguje na nový zákon č. 134/2016 Sb., k zadávání veřejných zakázek, který nabývá účinnosti rovněž dnem 1. 10. 2016. Novou Směrnici Rady Libereckého kraje č. 2/2016 k zadávání veřejných zakázek schválili krajští radní na svém včerejším jednání.
Podstatnou novinkou přenesenou z nového zákona o zadávání veřejných zakázek je u výčtu služeb (například projekční činnost, stavební dozor, služby ve zdravotnictví). Znamená hodnotit nabídky na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality včetně poměru nákladů životního cyklu a kvality.
Ve směrnici byly ponechány výše limitů pro uveřejňování veřejných zakázek, které se osvědčily dle směrnice pro zadávání zakázek platné do 30. 9. 2016. Liberecký kraj tak bude i nadále dobrovolně uveřejňovat na profilu zadavatele všechny veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou 200.000 Kč bez DPH a vyšší a příspěvkové organizace Libereckého kraje všechny zakázky s předpokládanou hodnotou 500.000 Kč bez DPH a vyšší.
„Směrnice nově upravuje postup při realizaci elektronických aukcí, které Liberecký kraj využívá pro nákup tonerů, kancelářských a hygienických potřeb. Elektronické aukce jsou využívány také pro nákupy příspěvkových organizací, kdy kraj vystupuje jako centrální zadavatel a nakupuje například průmyslové pračky nebo myčky pro více organizací najednou. Tyto centrální nákupy přináší výrazné finanční úspory. Na webových stránkách kraje jsou uveřejňovány informace ke všem veřejným zakázkám, realizovaným formou elektronické aukce,“ říká Marek Pieter, náměstek hejtmana pověřený řízením resortu ekonomiky, investic, správy majetku a informatiky. V novém zákoně je jako hodnotící kritérium používána ekonomická výhodnost. Liberecký kraj již při elektronických aukcích použil poprvé jako hodnotící kritérium náklady životního cyklu.
Směrnice dále vymezuje základní pojmy podle nového zákona. Upravuje postup pro fungování komisí, které byly v novém zákoně zrušeny. „Komise budou k veřejným zakázkám jmenovány z důvodu dodržení odbornosti při posuzování a hodnocení nabídek. Řešeny jsou také otázky podjatosti členů nebo náhradníků komisí. Byla zavedena evidence a plánování veřejných zakázek, aby bylo možné dodržet zákon a zadávat společně a v odpovídajícím druhu zadávacího řízení veřejné zakázky, které spolu souvisí,“ dodává náměstek Pieter.
Vzhledem k novému zákonu o zadávání veřejných zakázek, připravil Liberecký kraj seminář „Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek - vybraná ustanovení a doporučení pro praktické využití“ pro města a obce z Libereckého kraje, který se uskuteční na Krajském úřadě Libereckého kraje 26. 9. 2016. Seminář pořádá oddělení veřejných zakázek a je připraven tak, aby přinesl zadavatelům z řad měst a obcí informace, které jsou v praxi využitelné při zadávání veřejných zakázek. Oddělení veřejných zakázek rovněž proškolilo zaměstnance krajského úřadu a stejné školení chystá i pro příspěvkové organizace.
Hodnocení zadavatelů veřejných zakázek zIndex
Minulý týden byly uveřejněny výsledky hodnocení zadavatelů pomocí systému pro hodnocení veřejných zakázek zIndex. Týkalo se zadávání veřejných zakázek krajů a měst v letech 2013-2015. Vysoký zIndex znamená lepší hodnocení, nízký zIndex znamená odchylku od dobré praxe. Liberecký kraj má zIndex ve výši 78, hodnoty ostatních krajů se pohybují od 73 do 83. „S hodnocením nelze zcela souhlasit, neboť do hodnocení byly zahrnuty ukazatele, které při neznalosti konkrétních podmínek veřejných zakázek nelze přesně vyhodnotit. Negativně byly hodnoceny například počty použití jednacího řízení bez uveřejnění, ve kterém jsou zadávány dodatečné stavební práce, ale zákon však jiný postup neumožňuje. Dále byl znevýhodněn i zadavatel, který prodlouží lhůtu pro podání nabídek, čímž poskytne více času dodavatelům na zpracování nabídky, ale pro potřeby hodnocení provedl změny v řízení,“ komentuje náměstek Pieter.
Ve výsledcích se objevilo také to, že Liberecký kraj má v zadávacích řízeních nadprůměrný počet nabídek a nadstandardní lhůty pro podání nabídek. Dále také to, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže neshledal ve sledovaném období žádné pochybení ve veřejné zakázce.