Informace – dostavba mostu ev.č. 01016-2 na silnici č. III/01016 v Ohrazenicích
- 17. 04. 2013 08:55
- 106/1999
Předmět žádosti: Dostavba mostu ev.č. 01016-2 na silnici č. III/01016 v Ohrazenicích:
- vyčíslení dosavadních nákladů a ztrát na tuto akci
- jméno(a) zodpovědné osoby za vzniklé průtahy realizace stavby a vynakládání finančních prostředků v období od počátku této akce
- přijatá nápravná opatření jmenovitě pro zodpovědné osoby
Odpověď:
Most ev. č. 01016-2 v Ohrazenicích byl zařazen Libereckým krajem do seznamu mostů určených k rekonstrukci nebo opravě z mostního úvěru Libereckého kraje. Důvodem pro zařazení byl nevyhovující stavební stav mostu.
V roce 2009 byla zpracována renomovanou firmou VPÚ DECO Praha a.s. projektová dokumentace, která řešila sanaci klenbového mostu. Následně v roce 2009 bylo na akci zařízeno a vydáno pravomocné stavební povolení.
V letech 2012 bylo na akci uskutečněno řádné výběrové řízení. Vítězným uchazečem se stala firma FIRESTA Fišer, rekonstrukcea stavby a.s., která v letních měsících roku 2012 zahájila stavební práce na mostě. Po odkrytí dříve nepřístupných částí mostu bylo zjištěno, že zejména stavební stav klenby je jiný, než bylo v projektu předpokládáno. Mezi největší problematické zjištění patřil fakt, že došlo k odtržení poprsní zídky, kdy kus této zídky se i následně zřítil. Na základě tohoto zjištění byla zhotovitelem stavby ihned stavba zastavena a bylo uskutečněno jednání na místě. Na jednání byl přivolán i zpracovatel projektové dokumentace, který po odborné prohlídce mostu konstatoval, že stav mostu je natolik odlišný, že není možnápouhá sanace a je nutné most nahradit mostem zcela novým.
Po tomto zjištění musela Krajská správa silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace (dále jen KSS LK) odstoupit od smlouvy o dílo se zhotovitelem stavby a zahájit práce na nové projektové dokumentaci. Ty byly dokončeny projekční kanceláří EXprojekt s.r.o. Brno v roce 2012. Tato dokumentace již řeší kompletní rekonstrukci mostu. Součástí této stavby je i oprava¨objízdných tras, které byly poškozeny v průběhu výstavby a přes zimní období 2012/13.
Z časového hlediska byla v návrhu zvolena moderní technologie – nosná konstrukce TUBOSIDER, která umožní realizovat most z vlnitého plechu, čímž se urychlí postup výstavby v co nejkratším čase.
K výše uvedenému je nutné uvést, že původní projektovou dokumentaci zpracovala nezávislá projekční kancelář s mnohaletou praxí v mostním stavitelství, bohužel bez vazby na region. Odhalené poruchy v nosné konstrukci byly podle názoru Ing. Hoznoura z projekční kanceláře VPÚ DECO Praha a.s. a Ing. Libosvára z projekční kanceláře EXprojekt s.r.o. Brno patrné až po odhalení silniční konstrukce a tyto poruchy nešlo v žádném případě dopředu předvídat.
V současné době na tuto akci probíhá výběrové řízení. Zde je jeho podrobnější harmonogram:
Ihned po dokončení výběrového řízení bude podepsána smlouva o dílo s vítězným uchazečem a zahájeny stavební práce na rekonstrukci tohoto mostu.
Nyní již k odpovědím na Vaše jednotlivé dotazy:
Odpověď na otázku č. 1 – vyčíslení dosavadních nákladů a ztrát na tuto akci:
Projektová dokumentace byla zadána v roce 2008 na základě objednávky OB2008520212 ze dne 7. 10. 2008. Cena za zpracování projektové dokumentace činila 291 550 Kč s DPH.
Zajištění stavebního povolení bylo zadáno v roce 2009 po dokončení projektové dokumentace na základě objednávky ze dne 22. 6. 2009. Cena za vyřízení stavebního povolení činila 49 000 Kč s DPH.
Stavební činnost: V roce 2012 byl kompletně dokončen stavební objekt 02 – oprava opěrné zdi a zároveň na základě havarijního stavu nosné konstrukce proběhlo odstranění havarijního mostu a konzervace stavby. Toto proběhlo na základě SoD 2012106T ze dne 29. 3. 2012 a dodatku č. 1 ze dne 3. 12. 2012. Stavební náklady činily 3 984 810 Kč s DPH.
Odpověď na otázku č. 2 – jméno zodpovědné osoby za vzniklé průtahy realizace stavby a vynakládání finančních prostředků v období od počátku této akce:
Projektová dokumentace byla zadána v roce 2008. Projektovou dokumentaci zpracovala firma VPÚ DECO Praha a.s. Projektovou dokumentaci kontroloval a autorizoval inženýr Ing. Václav Mach, projektant s dlouholetou zkušeností a v současné době je již v důchodovém věku. Jak již bylo ze strany KSS LK v minulosti sděleno, po odkrytí dříve nepřístupných částí se na mostě objevily nepředvídatelné závady, o kterých ani zpracovatel projektové dokumentace i vzhledem ke své kvalifikaci a dlouholetým zkušenostem nemohl vědět (viz příloha).
Technický dozor pro investora pro tuto stavbu provádí Ing.
Bureš z firmy IBH spol. s r.o. a zástupcem investora je Ing. Martin Čáp z KSS LK. Výše uvedené osoby jsou zodpovědné za průběh celé stavby a v průběhu takto
komplikované stavby, kdy došlo k mnoha nepředvídatelným stavům, veškeré
problémy, které nastaly, bezodkladně řešili. Z výše uvedených důvodů
nejsou tyto osoby, ani žádná jiná osoba, zodpovědné za jakékoli vzniklé průtahy
při realizaci stavby (viz příloha).
Otázka 3:
Přijatá nápravná opatření jmenovitě pro odpovědné osoby:
Z výše uvedených důvodů nebyla přijata žádná nápravná opatření.
Přílohy:
1. Zápis z jednání, které se konalo dne 17. 9. 2012 na stavbě „Ohrazenice, rekonstrukce mostu ev.č. 01016-2“ (__)