Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Dočasně je uzavřen hlavní vstup do budovy krajského úřadu. Ke vstupu slouží boční vchod C, kde se nachází i recepce.

Více informací
Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Digitální kavárna radí, jak financovat digitalizaci základních a středních škol 

Bc. Růžena Filipová Dis.

krajský RIS3 koordinátor, pracovník Informačního a datového portálu LK

  • 07. 02. 2025 07:39
  • Rozvoj
  • Školství

Sdílet článek

Téma digitalizace se stále více prolíná společností a zasahuje i do školského prostředí. Bez moderních technologií ve vzdělávání bude obtížné připravit studenty na digitální budoucnost. Jak efektivně zavádět technologie? O možnostech financování a o efektivní integraci technologií do výuky se diskutovalo na lednových setkáních Digitální kavárny, které organizoval Liberecký kraj spolu s Agenturou regionálního rozvoje.  

Jak financovat digitalizaci?  

Nejčastějším dotačním zdrojem jsou pro školy tzv. Šablony, které umožňují financování různých forem podpory vzdělávání, především v oblasti metodiky a profesního rozvoje pedagogů, ovšem nepodporují investice do infrastruktury. Na platformě Digitální kavárny se tak otevřela diskuze o často opomíjených programech, jako jsou přeshraniční fondy Interreg nebo Erasmus+ a o dalších alternativních zdrojích, jakými jsou Nadace ČEPS, Nadace České spořitelny nebo The Velux Foundations. Tyto zdroje mohou školám pomoci nejen s pořízením nového vybavení, ale také s financováním vzdělávacích programů pro pedagogy i studenty.  

Velkou výzvou pro školy je modernizace softwaru a hardwaru. Dříve mohly náklady pokrýt mj. z programu IROP, jeho rozpočet však byl rychle vyčerpán. „Proto se snažíme hledat alternativní zdroje, ať už prostřednictvím dotačních programů nebo spolupráce s regionálními firmami, které mohou nabídnout materiální podporu i odborné zapojení do vzdělávacích projektů,“ vysvětluje Martina Pšeničková z Agentury regionálního rozvoje. Jako příklad uvádí pilotní soutěžní program Techstarter, financovaný z programu Smart Akcelerátor Libereckého kraje.  

Sdílení zkušeností a zjednodušení administrativy  

Stěžejní součástí programu Digitální kavárny bylo sdílení dobré praxe mezi školami. Každá škola přistupuje k digitalizaci individuálně, což vede k rozdílné implementaci různých systémů – Googlu, Microsoftu, Bakalářů, EduPage a dalších. „Pracujeme na dotazníku, který zmapuje zkušenosti škol s těmito systémy a jejich potřebami. Chceme zjistit, co jim funguje, jak s těmito systémy pracují a jakou podporu by uvítaly,“ dodává Pšeničková.  

Jedním z konkrétních výsledků by měl být projekt pro gymnázia realizovaný v rámci naplňování akčního plánu koncepce Chytřejší Liberecký kraj. „Naším cílem je v příštích letech vybavit pilotní školy moderními technologiemi a zajistit jejich efektivní využití. Klíčovým prvkem bude i sdílení těchto technologií mezi školami,“ vysvětluje Jitka Skalická, členka Rady Libereckého kraje pro školství a sport.  

Další setkání Digitální kavárny, naplánované na 21. března ve Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Kamenickém Šenově, se zaměří na digitalizaci interních procesů škol. Diskutovat se bude o systémech pro správu úkolů, uživatelů, pedagogů, akcí, monitorování aktivit školy a komunikaci s rodiči. Mezi hosty budou mimo jiné Miroslav Dvořák ze ZŠ a MŠ Olomouc, Václav Maněna a odborníci z Univerzity Hradec Králové. 

Logolink1

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky