Kdy a jak správně používat reflexní prvky? Přijďte na akci Nebojte se zviditelnit
- 03. 02. 2016 12:35
- Doprava
Povinné zviditelnění chodců při chůzi mimo obec se netýká jen pouhé tmy! Kdy a jak správně reflexní prvky používat? Dozvíte se ve čtvrtek 4. února na společné akci Týmu silniční bezpečnosti a Policie České republiky v libereckém obchodním centru FORUM od 12:00 do 16:00 hodin.
- Reflexní předměty a nová povinnost pro chodce - označení jen za tmy nepostačí
- Jaká je minimální efektivní velikost reflexního doplňku, jeho správné umístění a zabarvení?
- Finanční dopady v případě nedodržení nové zákonné úpravy mohou být citelnější než vlastní pokuta.
Ve čtvrtek 4. února 2016 budou mít návštěvníci obchodního centra FORUM v Liberci možnost prakticky se seznámit na společné akci Týmu silniční bezpečnosti a Policie České republiky se zásadami správného a efektivního používání reflexních doplňků. Pozornost však bude věnována i aktuálním novinkám v pravidlech silničního provozu či zásadám bezpečné přepravy dětí.
V průběhu února se Česká republika zařadí mezi země, ve kterých pro chodce platí povinnost nosit za snížené viditelnosti vhodné reflexní doplňky. „Chodci by měli pamatovat, že označení reflexy jen za tmy nepostačí. Naopak musí pamatovat na své zviditelnění i za soumraku či svítání, dokonce i za dne v případě mlhy či hustého deště,“ upozorňuje Roman Budský, dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti. Dlouhodobě umírá šest chodců z deseti za tmy. „Každoročně je úplně zbytečně zmařeno několik desítek lidských životů. Liberecký kraj proto od samého počátku klade důraz na dostatečnou prevenci vzniku těchto nehod. Na pořádaných akcích se mohou všichni přesvědčit, že označení kvalitními reflexními doplňky skutečně výrazně zvyšuje viditelnost chodců pro řidiče. Současně pak návštěvníci akcí mají možnost prakticky si vyzkoušet, jak reflexy správně používat,“ doplňuje krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Jak se správně zviditelnit
Není stanoveno, jak přesně má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. Rozhodně je třeba pamatovat na jeho dostatečnou plochu. „Za minimum však můžeme považovat rozměry běžného reflexního pásku, který je již k dostání na řadě míst. Ten je třeba umístit nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky“, upřesňuje Jan Polák, koordinátor bezpečnost silničního provozu Libereckého kraje. Za snížené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla – ideálně právě nad zápěstím a nad kotníkem. Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Používat je možno i kvalitní reflexní přívěšky. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům chodce.
Nejednou se můžeme setkat s reflexními páskami v bílé barvě. Je zde ovšem úskalí, že chodec – ač řádně označen - nebude řidičem včas rozpoznán, neboť postava jdoucí po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením, negativní roli sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. „Důležitá je totiž nejen viditelnost chodce, ale i jeho kontrast vůči okolí, kde se pohybuje. Zahraniční experti se proto shodují na tom, že za nejlepší barvy reflexních doplňků lze považovat červenou, červenooranžovou a oranžovou, v úvahu připadá i zářivě žlutá, případně se zelenkavým odstínem,“ doplňuje Roman Budský.
Řidiči, pamatujte, že zdaleka ne všichni chodci se předpisově zviditelní!
Řidiči by měli pamatovat, že zpočátku zdaleka ne každý chodec bude za zhoršené viditelnosti dbát na svou dostatečnou viditelnost. Vždy tak musí přizpůsobit rychlost jízdy vzdálenosti, na kterou mají rozhled. Finští odborníci došli k závěru, že řidič jedoucí s rozsvícenými potkávacími světly spatří chodce na vzdálenost max. 50 metrů, chodce s reflexními prvky na 100 až 150 m. Při rozsvícených dálkových světlech může chodce vidět maximálně na 100 m, chodce s reflexy až na 300 metrů. Rozdíly jsou markantní. „Je tedy třeba pamatovat na nutnost snížit rychlost jízdy při přepnutí z dálkových světel na potkávací. Jízda za zhoršené viditelnosti na hranici povoleného rychlostního limitu tak zdaleka nebude tím správným a bezpečným řešením,“ varuje Roman Budský.
Neviditelnost se může chodci citelně prodražit
Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Zpočátku však budou policisté využívat spíše osvěty, neviditelné chodce poučí o nebezpečí, kterému vystavují nejen sebe, ale i řidiče vozidel. Do budoucna by však chodci měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také povinnosti uhradit část léčebných nákladů či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou.
Bližší informace podá:
Roman Budský
Tým silniční bezpečnosti
tel.: 776 195 576
e-mail: budsky.roman@volny.cz
Jan Polák
Koordinátor bezpečnosti silničního provozu
Liberecký kraj
tel.: 776 844 388
e-mail: jan.polak@bezpecnenasilnicich.cz